Monday, January 17, 2011

~ Kala hati berduka dan bersedih : Ku berdoa padamu YA ALLAH ~


اللَّھُمَّ إِنِّي عَبْدُكَ، ابْنُ عَبْدِكَ، ابْنُ أَمَتِكَ، نَاصِیَتِي بِیَدِكَ، مَاضٍ
 فِيَّ حُكْمُكَ، عَدْلٌ فِيَّ قَضَاؤُكَ، أَسْأَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ ھُوَ لَكَ، سَمَّیْتَ بِھِ نَفْسَكَ، أَوْ أَنْزَلْتَھُ فِي كِتَابِكَ، أَوْ عَلَّمْتَھُ أَحَداً مِنْ خَلْقِكَ، أَوِ اسْتَأْثَرْتَ بِھِ فِي عِلْمِ الْغَیْبِ عِنْدَكَ، أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ رَبِیْعَ قَلْبِي، وَنُوْرَ صَدْرِي، وَجَلاَءَ حُزْنِي، وَذَھَابَ ھَمِّي.
“Ya Allah, sesungguhnya aku adalah hamba- Mu, anak dari hamba-Mu, ubun-ubunku (nasib-ku) ada di tangan-Mu, telah lalu hukum-Mu atasku, adil ketetapan-Mu atasku, aku mohon kepada-Mu dengan perantara semua nama milik-Mu yang Engkau namakan sendiri, atau Engkau turunkan dalam kitab- Mu, atau Engkau ajarkan seseorang dari hamba-Mu, atau Engkau rahasiakan dalam ilmu ghaib disisi-Mu. Jadikanlah Al Qur’an sebagai penawar hatiku, cahaya dalam dadaku, penghapus dukaku dan pengusir keluh kesahku“.(HR Ahmad: 1/392,dishahihkan oleh Al-Albani)

Ada sesuatu yang terbuku di hatiku. Sesuatu yang tak mampu kuluahkan dengan kata-kata. Sesuatu yang membuatkan aku kecewa. Sesuatu yang merosakkan mood dan semangatku untuk bekerja. Sesuatu yang menghiris hati dan perasaanku. Sesuatu yang aku rasakan tidak adil. Sesuatu yang aku rasakan prejudis. Sesuatu yang membuatkan aku berduka dan bersedih.

Lalu, tika hati berduka dan bersedih, maka aku pun berblog walking. Membaca blog-blog yang aku ikuti setiap waktu dan ketika, mahupun blog-blog yang aku jejaki sebagai silent reader. Sebagai alternatif penawar duka nestapa. Maka ketika menjejaki blog Kehidupan Makkah 2,  duka dan nestapaku terubat tatkala terjumpa doa di atas. Doa ketika saat gundah dan berduka. Moga aku diberi kekuatan untuk melawan kedukaan ini, walaupun kuakui terasa payah mengusir perasaan sedih ini.

NOTA :- Blog Kehidupan Makkah 2 salah satu blog kegemaranku.
            Blog yang sentiasa kujejaki lewat waktu-waktu terluangku.
            Membaca blog penulisan Ustaz Arshad memberi 1001
            ketenangan dan kedamaian padaku.






No comments: