Sunday, August 12, 2012

~ BeLiMBinG Oh BeLiMBinG [ParT 2]

~ Sambal Hitam ~

Sambal hitam.. resepi tradisi orang pahang.. itulah tujuan aku tatkala ambil belimbing buluh di kampungku untuk dibawa pulang ke Kuala Lumpur.. tatkala itu, kepala otakku membayangkan kesedapan makan nasi panas-panas bersama-sama sambal hitam.. puas jugalah aku google resepi sambal hitam ini di blog-blog masakan.. hampir kesemua resepi yang aku google dan hampir semua bagitahu kena rebus belimbing buluh selama empat jam.. tapi aku derhaka.. aku rebus satu jam.. lama bebenor nak tunggu sampai empat jam, sedangkan sejam pun aku rasa lama.. hehehe.. apa pun, walaupun derhaka tak ikut ajaran tuan punya.. namun, menjadi juga percubaan pertama aku.. memenuhi selera anak tekakku.. 


~ Masak Lemak Ikan Tenggiri Belimbing Buluh ~
Masak lemak ikan tenggiri bersama belimbing buluh ini aku masak juga.. abaikan warnanyer yang tak berapa mengancam.. yang penting belimbing buluh dalam masak lemak ikan tenggiri ini.. nikmatnya bila makan nasi, dimakan dengan belimbing buluh.. aku suka.. masam-masam gitu.. tapi encik suami tak suka.. almaklum la encik suami, kureng makan masam.. hehehhe.. 

NOTA :- Entry ini hanya wujud time aku rajin memasak.. kalau time aku 
            malas.. tak adanyer aku ke dapur.. 



No comments: