Sunday, January 8, 2012

~ Bila Jiran Tidak Menghormati Jiran ~

Hidup berjiran.. patutnya saling bertimbang-rasa.. saling hormat-menghormati.. namun, jiwaku membara.. hatiku geram jer.. bila sikap baik ini tiada pada jiran sebelah rumahku.. start dari anak dan menantu.. sama sahaja.. sudahlah kadang kala parking kereta sesuka hati jer.. cuti hujung minggu pun diganggu-gugat.. berkaroake sesuka hati tanpa menghormati bacaan ayat-ayat suci Al-Quran dari masjid.. tanpa mengira waktu.. siang mahupun malam.. 

Kalau pun rasa suara tu merdu bak buluh perindu.. kalau pun sound system radio kereta canggih dan up to date.. tak perlulah nak menyanyi sekuat hati.. nak memasang radio kereta sekuat hati.. cukup-cukuplah korang nyanyi anak, isteri dan keluarga korang jer dengar.. homatilah jiran tetangga.. yang bekerja dan hanya bercuti di hujung minggu..

Pelik bin ajaib.. korang ada emak.. korang sudah kahwin.. korang ada anak.. pernahkah korang terfikir sikap buruk korang adik beradik memalukan keluarga.. dan tidakkah anak-anak kecil korang terganggu tidur tatkala emak dan bapanyer berkaroake sekuat hati..fikir-fikirkan.. aku yang sudah dewasa ini pun sakit telinga dan otak dengar, apakan lagi anak-anak korang.. dan jangan fikir aku dan encik suami tiada anak, kami tidak terganggu dengan sikap buruk korang..

Kalau ikut hati aku.. hendak jer sound direct korang.. tapi aku masih hormat korang sebagai anak jiran aku.. aku masih hormat emak korang.. kalau rasa hormat itu hilang, hah time tu.. jangan salahkan aku, kalau korang di sound direct oleh aku.. 

NOTA :- Rupanya bukan aku dan encik suami jer geram dan bengang
              dengan korang.. tapi jiran-jiran yang lain pun sama.. baru
             aku dan encik suami tahu.. ingatkan hanya kami jer yang
             rasa terganggu.. rupanya jiran-jiran satu lorong pun 
             terganggu dengan sikap buruk korang..


1 comment:

MummyWan said...

Masa duk Parit dulu jiran sebelah umah pon camtu gak.. Xhormat orang..suke tuduh2 kami ni buang sampah dlm longkang, padahal xsedar deret umah tu da baper pintu..huhuhuhu